Juice Time

Darmgaatjes!

Door Cornelis Zuman

Een gezonde darm bestaat, net als je huid, uit gaaf epitheel weefsel. De uitgebalanceerde darm zorgt ervoor dat gisten, schimmels en foute bacteriën zich niet kunnen verspreiden. Er komen meer dan 100 soorten verschillende bacteriestammen voor in een gezonde darm. Daarom zal een toetje of yoghurtdrankje uit de supermarkt, waar maar 1 of 2 soorten bacteriën aan zijn toegevoegd, je niet helpen de balans herstellen.

Zonder het te weten zou je wel eens gaatjes in je darm kunnen hebben. Een lekkende darm laat continu stoffen die niet in het lichaam thuishoren toch binnen, met als gevolg een immuunsysteem dat op tilt slaat. Klachten kunnen in eerste instantie beperkt blijven tot boeren, winden, diarree, obstipatie of “brandend” maagzuur. Bij veel mensen komt dit al voor vanaf hun jeugd en wordt als normaal beschouwd.

Hoe ontstaan darmgaatjes

Een van de redenen van gaatjes in je darmen is het eten van verhit en bewerkt voedsel. Door koken, bakken en pasteuriseren gaan waardevolle voedingsstoffen die nodig zijn bij de vertering verloren. Zo kan het zijn dat voedsel te lang in de darm blijft en de darmwand belast. Tel daarbij ook nog eens op de voortdurende belasting uit drinkwater, lucht en andere chemicaliën die voorkomen in bijvoorbeeld tandpasta of medicijnen. Hierdoor raakt de darmwand uit balans, waardoor foute bacteriën hun gang kunnen gaan en er een ontsteking ontstaat. Zoals eerder aangegeven is de darm epitheel weefsel, net als de huid. Als de huid ontstoken is (eczeem) kunnen er ook gaatjes in ontstaan.

De oplossing

Het goede nieuws is dat epitheel weefsel zichzelf snel herstelt en vernieuwt, mits je de volgende drie stappen volgt.

In drie stappen naar gezonde darm

Stap over op onbewerkt en compleet voedsel. Juicen is een fantastische manier.
Geef voldoende rust aan de spijsvertering, eet en drink niet van opstaan tot naar bed gaan.
Beweeg actief, dit zorgt voor een goede darmperistaltiek (kneedbare beweging van de darmen).