Juice Time

Is brood eten gezond?

Door Elsa Houtepen

Nederlanders houden van brood eten. De meesten van ons eten iedere dag brood en 6 boterhammen zijn gauw weggegeten. Witbrood, bruinbrood, croissantjes, stokbrood, krentenbollen etc. de basis van ons voedsel op een dag is meestal brood. De voordelen van brood zijn duidelijk: het eet lekker weg, is gemakkelijk, goedkoop en handig in het gebruik. Maar wat zijn nu de nadelen van het eten van brood? Is brood eten gezond?

  • Uit onderzoek blijkt dat 81% van de bevolking een aanleg heeft voor glutenintolerantie. Dat wil zeggen dat vier op de vijf mensen gevoelig is voor brood. In gluten zit de stof giadine. Giadine beschadigt de darmflora door zich te binden aan bepaalde receptoren, waarna het knooppunten in het darmkanaal vernietigt. Hierdoor kunnen voedingsstoffen niet goed opgenomen worden en komen er afvalstoffen in het lichaam. Het lichaam gaat vervolgens antistoffen maken en zo ontstaan er allerlei gezondheidskwalen. Bijvoorbeeld huidaandoeningen, psychologische stoornissen, darmklachten, auto-­‐immuunziekten en een tekort aan voedingsstoffen. Veel andere ziekten worden verergerd door het eten van gluten. Maïs, rijst, boekweit, quinoa, amaranth, tapioca en gierst bevatten geen gluten.
  • Brood wordt gebakken bij een temperatuur van ongeveer 200 ̊C. Vitamine C , vitamine B en het aminozuur lysine overleven deze temperatuur niet. Door de verhitting verandert de structuur van het zetmeel, de eiwitten en de vetten. Hierdoor wordt brood zeer moeilijk verteerbaar en blijven er heel wat afvalstoffen achter die voor de uitscheidingsorganen een grote belasting vormen. We eten al brood sinds onze vroege jeugd en in de loop van de jaren zijn al deze afvalstoffen opgeslagen in ons bindweefsel, gewrichten, vet, vocht etc.
  • Granen bevatten fytinezuur. Fytinezuur vormt een onoplosbare binding met ijzer, zink, magnesium, koper en calcium. Deze mineralen kunnen daardoor niet of nauwelijks worden opgenomen. Tarwe bevat het meeste fytinezuur.
  • De eiwitvertering wordt bemoeilijkt omdat granen anti-­‐tripsine en anti-­‐ chemotripsine bevatten.
  • Fytohenagglutinine is een onderdeel van de zemelen van granen en die zorgen voor samenklitten van de rode bloedlichaampjes. Het lecitine in de zemelen kunnen ontstekingen van de darmslijmvliezen veroorzaken en het absorptievermogen van de darmen verminderen.
  • Aan brood zijn vaak broodverbeteraars toegevoegd. Veel mensen hebben hier een intolerantie of allergie voor.
  • In de meeste gevallen wordt er een grote hoeveelheid additiven aan brood toegevoegd. Kleurstoffen, smaakstoffen, chemicaliën om meel te bleken en om schimmels en bacteriën te doden. Het bakpoeder wat gebruikt wordt bevat vaak aluminium. Niet bio brood bevat daarnaast al de nadelen van chemische bemesting. Het lichaam reageert op al deze toevoegingen met het vasthouden van vocht of vet om al deze toxines op te slaan en op deze wijze te neutraliseren.
  • Veel brood is verrijkt met synthetische vitamines en anorganisch niet opneembaar ijzer.
  • Brood is een voedingsmiddel met een zuuroverschot. Het broodbeleg in de meeste gevallen ook. Verzuring van het lichaam draagt bij tot reuma, osteoporose, cariës, slecht ruikende adem, verstoring van de waterhuishouding, slecht humeur, overprikkeling van het zenuwstelsel, overgewicht etc.
  • Door de zware en slechte vertering van brood wordt de pancreas en het hele spijsverteringsstelsel overbelast. Dit kan zorgen voor winderigheid, opgeblazen gevoel, vermoeidheid, overgewicht, valse honger, slechte opname van voedingsstoffen, slaapproblemen etc.
  • De gist in brood kan zorgen voor verstoring van de darmflora. De zuurtegraad van zuurdesembrood zorgt echter voor een moeilijkere vertering van het zetmeel omdat het de amylase-­‐aanmaak in het speeksel belemmert.
  • Zetmeel houdt vocht vast


Vaak knappen mensen enorm op, lichamelijk maar ook psychisch, wanneer ze stoppen met het eten van brood. Ook al elilmineer je een glutenintolerantie met behulp van bijvoorbeeld Naet , de overige nadelen blijven bestaan. Wil je echt niet stoppen met het eten van brood, eet dan bio spelt brood. Een ander alternatief is het eten van rijstwafels. En als je het echt gezond wilt doen, maar toch iets stevigs wil eten, maak dan zelf crackers in de droogoven. Deze crackers hebben al bovengenoemde nadelen niet. Integendeel. Ze staan bol van de gezonde voedingsstoffen die het lichaam ook daadwerkelijk kan opnemen, helpt het spijsverteringsstelsel gezond te maken, helpt afvalstoffen uit het llichaam te verwijderen en helpt overtollig vet en vocht te verwijderen. Kortom: is een feest voor lichaam en geest.